'Spotify grootste plannen na 2028 met Barcelona: sponsorvoorstel tot 2043 (!)'
Onlangs sloot FC Barcelona een lucratieve sponsorovereenkomst met Spotify. Het Zweedse streamingsbedrijf is tot medio 2026 verbonden aan de Spaanse club als shirtsponsor. Daarnaast wordt Spotify naamgever van Camp Nou: die overeenkomst lijkt een duur van tientallen jaren te hebben.
Met het binnen hengelen van het muziekbedrijf als shirtsponsor hengelen de Catalanen een slordige zeventig miljoen euro op jaarbasis aan inkomsten binnen. Onderdeel van die deal is ook dat Spotify als naamgever van het stadion fungeert: daarvoor betaalt het bedrijf tot 2028 om en nabij de vijf miljoen euro, meldt Mundo Deportivo.
Dat 'kleine' bedrag heeft te maken met de aanstaande renovatie van Camp Nou. De Blaugranas zijn voornemens om in de periode tot 2028 ten minsten één seizoen in het Olympische Stadion van Barcelona te spelen, weet de Spaanse krant op basis van bronnen. Dat de precieze cijfers naar buiten komen die gemoeid zijn met de sponsordeal lijkt uitgesloten. Volgens het dagblad beroepen beide partijen zich op een 'vertrouwelijkheidsclausule'.
Volgens Mundo Deportivo beschikt Spotify na de verbouwing over een optie om de overeenkomst met maar liefst vijftien (!) jaar te verlengen. Vanaf dat jaar zou er een bedrag tussen de vijftien en twintig miljoen euro per seizoen gemoeid gaan met de naamsponsoring van het stadion. Dat betekent dat Barcelona in de periode 2028-2043 mogelijk het astronomische bedrag van driehonderd miljoen euro mag bijschrijven.
🏟👍👎 El 3 de abril los socios compromisarios tendrán que ratificar el acuerdo votando un acuerdo de patrocinio del que no se ofrecerán los detalles al escudarse -ambas partes- en una cláusula de confidencialidad
— Mundo Deportivo (@mundodeportivo) March 17, 2022
✍ @xavierbosch https://t.co/0W4fdtYwGB