Waarom speelt Chelsea zonder hoofdsponsor op het wedstrijdshirt?
De oplettende kijker viel afgelopen zondag iets op tijdens de wedstrijd tussen Chelsea en Liverpool in de Premier League. The Blues speelden het duel zonder shirtsponsor en dat is niet zomaar. VoetbalNieuws legt je uit hoe het komt dat de Chelsea nog geen hoofdsponsor heeft.
Voorgaande sponsor
De sponsor die de afgelopen seizoen fier op het shirt van Chelsea prijkte, was het telecommunicatiebedrijf Three. Met dit bedrijf hadden de Londenaren in het verleden ook al problemen, maar dat kwam niet vanuit de club zelf. Het uit Engeland afkomstige bedrijf wilde in maart 2022 de naam van het shirt hebben omdat Chelsea in handen was van Roman Abramovic, die sterke banden heeft met Rusland en gezien de Oekraïense-Russische oorlog de club moest verkopen.
Toen Chelsea met Todd Boehly een nieuwe eigenaar kreeg werd ook de band tussen Three en de club hersteld. Tot deze zomer. De Amerikaan dacht een flinker slaatje te kunnen slaan uit dergelijke sponsordeals en nam afscheid van de hoofdsponsor, die naar verluidt goed was voor zo’n vijftig miljoen euro per jaar.
Nieuwe opties: ideale kandidaat afgewezen
Het is niet zo dat geen enkel bedrijf zich wil verbinden aan Chelsea. Sterker nog, The Blues waren een aantal keer dicht bij een nieuwe hoofdsponsor. Zo moest Paramount+, het streamingsbedrijf dat ook Internazionale als shirtponsor dekt, de nieuwe gegadigde worden. Het feest ging echter niet door omdat dit tegen het zere been was van de bedrijven die de TV-rechten van de Premier League in handen hebben, waardoor de Premier League op zijn beurt het verzoek afwees.
Naast Paramount+ diende ook Allianz, de shirtsponsor van Bayern München, zich aan. Het aanbod van de verzekeringsmaatschappij werd echter afgewezen door Boehly en co. Naast Allianz is Chelsea ook in gesprek gegaan met het gokbedrijf Stake.com, maar daar zagen meerdere belanghebbenden bij de club geen heil in.