Dit is hoe social media in Engeland ingezet gaat worden met betrekking tot de VAR
Sinds dit seizoen zal de Premier League gebruik gaan maken van social media om beslissingen van de VAR van toelichting te voorzien. Via een speciaal account op X kunnen mensen volgen waarom besissingen genomen worden.
De Premier League introduceert vanaf dit seizoen een nieuw X-account, PLMatchCentre. Hierop wordt uitleg gegeven over beslissingen van de VAR tijdens wedstrijden. Fans kunnen hier lezen waarom de arbitrage wel of niet ingreep. Dit initiatief is ontstaan na forse kritiek op het functioneren van de VAR in Engeland. De Premier League legde uit dat het idee in de praktijk werd gebracht omdat de FIFA niet toestaat dat VAR-audio live op televisie wordt uitgezonden.
Wat zal het account gaan delen op social media?
Het account zal vrijwel live audiofragmenten en citaten van de VAR-kamer in Stockley Park delen, aangezien het illegaal is om deze audio direct op televisie uit te zenden. Hiermee wil de Premier League meer transparantie bieden en fans inzicht geven in het denkproces achter scheidsrechterlijke beslissingen. Het Match Centre is het operationele centrum van de Premier League. Het is verbonden met alle twintig stadions van de competitie, het VAR-centrum en de omroepen die de wedstrijden wereldwijd uitzenden.
Waarom heeft social media een toegevoegde waarde op de VAR?
Eerder uitte Wolverhampton Wanderers felle kritiek op de VAR en pleitte zelfs voor afschaffing, een voorstel dat door de andere clubs werd afgewezen. Met de lancering van PLMatchCentre hoopt de Premier League de kritiek te temperen en meer begrip te creëren voor de beslissingen op het veld. Het nieuwe seizoen wordt geopend met Manchester United tegen Fulham, waarbij het account mogelijk direct in gebruik wordt genomen.