Dit is waarom Chinese bedrijven het EK in Duitsland zo zwaar sponsoren
Op het EK in Duitsland zijn maar liefst vijf van de dertien hoofdsponsoren een Chinees merk. Waarom zijn merken uit China zo aanwezig op een Europees toernooi? VoetbalNieuws.nl vertelt je waarom.
De NOS zocht uit waarom maar liefst vijf van de dertien grote sponsoren op het EK Chinees zijn. Onder meer AliExpress, AliPay en Vivo zijn hoofdsponsor. In 2016 was er bijvoorbeeld slechts één Chinese hoofdsponsor voor het EK: het automerk BYD.
Volgens hoogleraar marketing Wim Lagae wil China een nieuw beeld leveren aan Europa en andere continenten. "Het verleden leert ons dat merken die tijdens eindtoernooien reclame maken, mondiaal veel naamsbekendheid krijgen en ook hun imago verbeteren."
Naast het willen verbeteren van het imago, is er ook een andere reden die ten grondslag wordt gelegd. In China wordt het Europese voetbal simpelweg sterk gevolgd. China was enkele jaren terug een echt 'tijgerland' op het gebied van voetbal en de sport is enorm gegroeid bij het publiek.